Gå videre til hovedindholdet

Tema 1 - Globalt medborgerskab

For at kunne inddrage den globale dimension i undervisningen, har vi opdelt den i otte nøglebegreber. Dermed opnår vi en begrebsramme, så vi bedre kan tænke dem ind i undervisning og pensum. Her uddyber vi tema nummer 1: Globalt medborgerskab.


Globalt medborgerskab = at opnå viden, kompetencer og forståelse, så man kan blive en informeret, aktiv og ansvarlig medborger.
  • Opnå viden, kompetencer og forståelse om begreber og institutioner, der er nødvendige for at blive en informeret, aktiv og ansvarlig medborger.
  • Udvikle evner til at evaluere information og forskellige synspunkter om globale spørgsmål fra medier og andre kilder.
  • Lære om institutioner, deklarationer, konventioner og hvilken rolle grupper,  organisationer og regeringer har i globale spørgsmål.
  • Udvikle forståelse af hvordan og hvor nøglebeslutninger bliver taget.
  • Anerkende, at unges synspunkter og problemer har betydning og bliver lyttet til; og hvordan man kan handle ansvarligt, således at man kan influere og påvirke globale spørgsmål.
  • Anerkende, at lokale og nationale spørgsmål samt personlige og samfundsmæssige beslutninger har en global sammenhæng.
  • Forstå, hvilken rolle sprog, sted, kunst og religion har for ens egen og andres identitet.

Kommentarer

Mest læste

Hvad er global undervisning?

Verdensmålene og undervisning

Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab